Etikettarkiv: sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering

Link Popularity vs. PageRank vs. Yoda

Jag tänkte försöka mig på att förklara vad sökmotoroptimering är för mig och vad jag brukar göra för att underlätta för sökmotorer och människor att ta del av den information som återfinnes på de tjänster eller webbplatser jag utvecklar.

Sökmotoroptimering för mig handlar i grund och botten om god webbsidehygien, vilket kan sammanfattas i ungefär dessa punkter:

  1. Se till att titlar och h1-rubrik matchar innehållet. Inte för lång och inte för kort och så beskrivande som möjligt
  2. Undvik tricks i JavaScript som gör det svårt för Googlebot att hitta länkar
  3. Visa populära inlägg, sökningar eller senaste kommentarer
  4. Sajten måste vara snabb, hitta flaskhalsar med hjälp av Xdebug (läs även min MySQL guide)
  5. Se hur prestandan ser ut i Google Webmaster tools
  6. Se till att 404-sidor verkligen returnerar 404 och att sidor som finnes returnerar HTTP kod 200 (annars indexeras inget)
  7. Använd site: domaännamn.se på Google för att se hur sidorna ser ut hos Google
  8. Skapa sitemap
  9. Använd verktyg såsom AddThis för att underlätta delning till sociala medier
  10. Om möjligt, använd mikrodata
  11. Se till att URL-struktur är fin, ungefär: /detta-ar-en-sida/
  12. Titlar på sidorna skall komma först, sedan namnet på webbtjänsten. Så unika som möjligt
  13. Tagga innehåll eller lägg på annan typ av metadata som underlättar urval
  14. Breadcrumbs

Gillar du detta inlägg? Då rekommenderar jag även att du läser min checklista som jag använder innan lansering som delvis överlappar med denna lista.

Har du något tips som jag missat här?

Uppdatering: Bästa SEO-guiden ever (jpg). Via SSBD

Sökmotoroptimera Googles förhandsvisning

För några dagar sedan så gjorde jag ett litet sökmotorexperiment: Jag ser sedan några veckor tillbaka en förhandsvisning på webbsidor i Googles sökresultat. Jag lyckades lista ut den unika sträng som Googles robot använder vid skapande av förhandsvisningsbilden och på så sätt så ändrar jag bakgrundsfärgen till röd då just bilden skapas. En ny typ av område inom sökmotoroptimering kanske?

Lägg bara till följande PHP-kodsnutt där din <head>-kod finnes:

<?php
if(FALSE != strstr($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'], "525.13")) // Find Google preview unique string

print '<style type="text/css">body { background-color: #f00 !important; }</style>';
?>

Och så här ser User-agent strängen ut i sin helhet:

Mozilla/5.0 (en-us) AppleWebKit/525.13 (KHTML, like Gecko; Google Wireless Transcoder) Version/3.1 Safari/525.13,Mozilla/5.0 (en-us) AppleWebKit/525.13 (KHTML, like Gecko; Google Wireless Transcoder) Version/3.1 Safari/525.13

Före:

Efter:

Sen är ju frågan om det verkligen kan innebära mer klick på en länk bara för att förhandsvisningen av sidan är röd, kanske bättre att skriva ut ”Klicka!” med stor text ;)

SearchMeet 2009

Snart är det dags för årets SEO-Träff eller SearchMeet som det numera heter och arrangeras av Per Gustafsson, Marketinglab.se , Simon Sunden, honesty.se samt Johan Åberg, dinwebb.nu.

Talare är:

• Gary Beal, Managing Director, Vanguard SEO
• Cristoph C. Cemper, Managing Director, Cemper.com.
Jesper Åström, Social Media Conversion Expert

Deltagarlistan:

Christian Rudolf, Disruptive
Nikke Lindqvist, Nikke Index
Johan Möller, SVD
Sofia Mirjamsdotter, Mirjamsdotter Media
Brit Stakston, JMW
Jerry Silfwer, Springtime
Magnus Höij, InternetWorld
Rickard Vikström, gsys
Jonas Orvarsson, Constant
Judith Wolst, Hallvarsson & Halvarsson
Karl Prytz, Klarna AB
Levina Nilssson, Klarna AB
Staffan Alfvén, Wisely
Gustaf Dymov, Solutions AB
Martin Boström, Pan Vision
Daniel Britz, Eniro
Göran Eklöf, Specificmedia
Andreas Ahlenius, Svenska Spel
Anton Johansson, Twingly
Petra Snickars, Search Integration
Mattias Falkendal, Klikki
Marcus Anzengruber, Constant
Stefan Mahlstein, Pineberry
Dan Nilsson, Retrevo
Asle Skarpengland, Findex AS
Christian Bolstad
Carl-Gustav Öberg, Be Better Online Sweden AB
Ingela Hjulfors Berg, Wheelforce Media
Anton Malmberg, Muminmuggar.se
Joel Falck, Muminmuggar.se
Daniel Ford, Guava
Jacob Rastad, Guava
Andreas Karlsson, We Up North
Erik Pettersson, We Up North
Andreas Karman, We Up North
Andreas Bard, Dream Builders
Anders Granström, Blogvertiser
Maryem Nasri, Constant
Martin Peterffy,Traffic Light
Niclas Borgström, Carnaby
Nils Grundberg
Hampus Landelius
Ingrid Engen, Comigo AB
Magnus Dahlquist, Guava
Stefan Bäcklund, iProspect AB
Johan Dahlberg, Distrop
Linda Magnusson, Ad City Media
Johan Lange, LEK Verksamhetsutveckling
Anders Färdigh, AF
Björn Michels, Constant
Dan Rasmussen, Carnaby
David Nilsson, Fritidsresor
Lennart Svanberg,  Internet Marketing Conference Scandinavia
Tommy Ståhl, Jajja Communications AB
Nicklas Öqvist,  iProspect
Martin Söderlund, Hallvarsson & Halvarsson
Jakob Nanneson, TradeDoubler
Niklas Lindh
Anna Nilsson, Europeiska
Johan Hagenfeldt, Fremonte AB
Edward Ihre, Fremonte AB
Björn Antonson, Fremonte AB
Fredrik Westlund, SEO Sverige
Jonas Hillström, Eniro Sverige AB
Johan Hemminger, MonteRosa
Nicklas Johansson, Blue Cow
Robert Nyberg, Net Pilots
Patrik Totero, Hallvarsson & Halvarsson
Linus Norman, Iconvert
Naim Murseli, Reklama Sweden AB
Jessica Eriksson, iProspect
Jim Westergren, Jim Westergren AB
Peder Molin, Best Shopping HB
Gustav Kullander, Cotton Industries
Niklas Olsson, Webpal
Marcus Hallin, Outrider
Gustav Borg, Eniro
Jonas Lejon, Triop AB
Anna Wasiliew,Constant
Per Gustafsson, Marketinglab
Simon Sunden, Honesty
Johan Åberg, Dinwebb.nu
Jesper Åström, Jesperastrom.com
Cristoph Cemper,  Cemper.com