Etikettarkiv: SEO

Algoritmer, Facebook och f8

I torsdags kväll så hängde jag hemma hos Tripbirds med bl.a. Improove och Readmill och  tittade på när Mark Zuckerberg körde sitt keynote och berättade om nya fräsiga funktioner i Facebook. En en av de saker som slog mig gällande de utannonserade förändringarna är just algoritmer och dess betydelse som ökar markant.

Inom SEO-branschen har man länge försökt att förstå hur Googles rankningsalgoritmer fungerar men nu när Facebook spelar en allt större roll i våra dagliga beslut vid köp så kommer även fler att försöka sig på att lista ut hur Facebooks algoritmer fungerar. Du kanske spontant tänker: Men det handlar ju om vad mina vänner rekommenderar och gör? Och i sin grundform handlar det om just det. Men algoritmerna kommer att ranka, gruppera och sortera just det som vi gör.

Att en av mina vänner tittat på filmen Hackers kanske inte gör att jag kommer att uppmärksamma händelsen men att tre personer just tittade på filmen gör att den händelsen får ett större utrymme i mitt flöde eller på den specifika sidan för det verbet ”watching”. Men som alltid så kommer det finnas utrymme för manuella eller automatisk viktning av algoritmerna till den som betalar bäst?

Filterbubblan blev plötsligen mycket större.

Sökmotoroptimering

Link Popularity vs. PageRank vs. Yoda

Jag tänkte försöka mig på att förklara vad sökmotoroptimering är för mig och vad jag brukar göra för att underlätta för sökmotorer och människor att ta del av den information som återfinnes på de tjänster eller webbplatser jag utvecklar.

Sökmotoroptimering för mig handlar i grund och botten om god webbsidehygien, vilket kan sammanfattas i ungefär dessa punkter:

  1. Se till att titlar och h1-rubrik matchar innehållet. Inte för lång och inte för kort och så beskrivande som möjligt
  2. Undvik tricks i JavaScript som gör det svårt för Googlebot att hitta länkar
  3. Visa populära inlägg, sökningar eller senaste kommentarer
  4. Sajten måste vara snabb, hitta flaskhalsar med hjälp av Xdebug (läs även min MySQL guide)
  5. Se hur prestandan ser ut i Google Webmaster tools
  6. Se till att 404-sidor verkligen returnerar 404 och att sidor som finnes returnerar HTTP kod 200 (annars indexeras inget)
  7. Använd site: domaännamn.se på Google för att se hur sidorna ser ut hos Google
  8. Skapa sitemap
  9. Använd verktyg såsom AddThis för att underlätta delning till sociala medier
  10. Om möjligt, använd mikrodata
  11. Se till att URL-struktur är fin, ungefär: /detta-ar-en-sida/
  12. Titlar på sidorna skall komma först, sedan namnet på webbtjänsten. Så unika som möjligt
  13. Tagga innehåll eller lägg på annan typ av metadata som underlättar urval
  14. Breadcrumbs

Gillar du detta inlägg? Då rekommenderar jag även att du läser min checklista som jag använder innan lansering som delvis överlappar med denna lista.

Har du något tips som jag missat här?

Uppdatering: Bästa SEO-guiden ever (jpg). Via SSBD

Sökmotoroptimera Googles förhandsvisning

För några dagar sedan så gjorde jag ett litet sökmotorexperiment: Jag ser sedan några veckor tillbaka en förhandsvisning på webbsidor i Googles sökresultat. Jag lyckades lista ut den unika sträng som Googles robot använder vid skapande av förhandsvisningsbilden och på så sätt så ändrar jag bakgrundsfärgen till röd då just bilden skapas. En ny typ av område inom sökmotoroptimering kanske?

Lägg bara till följande PHP-kodsnutt där din <head>-kod finnes:

<?php
if(FALSE != strstr($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'], "525.13")) // Find Google preview unique string

print '<style type="text/css">body { background-color: #f00 !important; }</style>';
?>

Och så här ser User-agent strängen ut i sin helhet:

Mozilla/5.0 (en-us) AppleWebKit/525.13 (KHTML, like Gecko; Google Wireless Transcoder) Version/3.1 Safari/525.13,Mozilla/5.0 (en-us) AppleWebKit/525.13 (KHTML, like Gecko; Google Wireless Transcoder) Version/3.1 Safari/525.13

Före:

Efter:

Sen är ju frågan om det verkligen kan innebära mer klick på en länk bara för att förhandsvisningen av sidan är röd, kanske bättre att skriva ut ”Klicka!” med stor text ;)

Diverse nyheter

Jag har varit lite dålig på att uppdatera bloggen, främst för att min todo-lista svämmade över efter det att jag satt fast i askmolnet. Men här kommer lite mer eller mindre nytt:

**

Jag har försökt att sälja requested.com samt purchased.com via GreatDomains/SEDO. Lyckades enbart sälja requested.com

**

Har lagt vantarna på ett antal bra .SE-domäner såsom fildelning.se och gonorre.se ;)

**

Ted Valentin lanserar Blogipedia på engelska samt gästbloggar på Loggenbloggen.

**

Sökmotorkonsult listar mig som en av de som twittrar om SEO samt så listar Disruptive.nu 99 webb-entreprenörer som twittrar där jag även finns med. Tack!

**

Nu kan du hyra Twinglys Anton Johansson via den nya tjänsten tinypay.me

SearchMeet 2009

Snart är det dags för årets SEO-Träff eller SearchMeet som det numera heter och arrangeras av Per Gustafsson, Marketinglab.se , Simon Sunden, honesty.se samt Johan Åberg, dinwebb.nu.

Talare är:

• Gary Beal, Managing Director, Vanguard SEO
• Cristoph C. Cemper, Managing Director, Cemper.com.
Jesper Åström, Social Media Conversion Expert

Deltagarlistan:

Christian Rudolf, Disruptive
Nikke Lindqvist, Nikke Index
Johan Möller, SVD
Sofia Mirjamsdotter, Mirjamsdotter Media
Brit Stakston, JMW
Jerry Silfwer, Springtime
Magnus Höij, InternetWorld
Rickard Vikström, gsys
Jonas Orvarsson, Constant
Judith Wolst, Hallvarsson & Halvarsson
Karl Prytz, Klarna AB
Levina Nilssson, Klarna AB
Staffan Alfvén, Wisely
Gustaf Dymov, Solutions AB
Martin Boström, Pan Vision
Daniel Britz, Eniro
Göran Eklöf, Specificmedia
Andreas Ahlenius, Svenska Spel
Anton Johansson, Twingly
Petra Snickars, Search Integration
Mattias Falkendal, Klikki
Marcus Anzengruber, Constant
Stefan Mahlstein, Pineberry
Dan Nilsson, Retrevo
Asle Skarpengland, Findex AS
Christian Bolstad
Carl-Gustav Öberg, Be Better Online Sweden AB
Ingela Hjulfors Berg, Wheelforce Media
Anton Malmberg, Muminmuggar.se
Joel Falck, Muminmuggar.se
Daniel Ford, Guava
Jacob Rastad, Guava
Andreas Karlsson, We Up North
Erik Pettersson, We Up North
Andreas Karman, We Up North
Andreas Bard, Dream Builders
Anders Granström, Blogvertiser
Maryem Nasri, Constant
Martin Peterffy,Traffic Light
Niclas Borgström, Carnaby
Nils Grundberg
Hampus Landelius
Ingrid Engen, Comigo AB
Magnus Dahlquist, Guava
Stefan Bäcklund, iProspect AB
Johan Dahlberg, Distrop
Linda Magnusson, Ad City Media
Johan Lange, LEK Verksamhetsutveckling
Anders Färdigh, AF
Björn Michels, Constant
Dan Rasmussen, Carnaby
David Nilsson, Fritidsresor
Lennart Svanberg,  Internet Marketing Conference Scandinavia
Tommy Ståhl, Jajja Communications AB
Nicklas Öqvist,  iProspect
Martin Söderlund, Hallvarsson & Halvarsson
Jakob Nanneson, TradeDoubler
Niklas Lindh
Anna Nilsson, Europeiska
Johan Hagenfeldt, Fremonte AB
Edward Ihre, Fremonte AB
Björn Antonson, Fremonte AB
Fredrik Westlund, SEO Sverige
Jonas Hillström, Eniro Sverige AB
Johan Hemminger, MonteRosa
Nicklas Johansson, Blue Cow
Robert Nyberg, Net Pilots
Patrik Totero, Hallvarsson & Halvarsson
Linus Norman, Iconvert
Naim Murseli, Reklama Sweden AB
Jessica Eriksson, iProspect
Jim Westergren, Jim Westergren AB
Peder Molin, Best Shopping HB
Gustav Kullander, Cotton Industries
Niklas Olsson, Webpal
Marcus Hallin, Outrider
Gustav Borg, Eniro
Jonas Lejon, Triop AB
Anna Wasiliew,Constant
Per Gustafsson, Marketinglab
Simon Sunden, Honesty
Johan Åberg, Dinwebb.nu
Jesper Åström, Jesperastrom.com
Cristoph Cemper,  Cemper.com

SEO-Guide, WordPress MU, Lilla Gumman, MinKarta, ByBurt

Jim Westergren är nyss hemkommen från Bolivia och har startat SEO-Guide.se där du kan få tips och råd gällande SEO.

**

Andreas Karman skriver att WordPress MU ska integreras med WordPress.

**

Johanna har varit och besökt Googles högkvarter i San Francisco. Läs mer på Lilla gumman

**

Ted släpper en widget för minkarta.se samt så lyckas jag erhålla en månads prenumeration av DN genom att recsensera hotell på hotellkartan.se

**

ByBurt med bla. Gustav von Sydow och John Sjölander anordnade ett litet mingel och jag lyckas bli med på bild: flickr.com/photos/pd0/sets/72157618901171380/

**

Dan som tidigare var innehavare av Twitter.se får ett mycket långt brev gällande ATF-ansökan. Mycket bra skrivet (de har även undersökt sködpaddan noggrant).

SEO-Forum

Igår så var den sedvanliga och trevliga SEO-Forum träffen på Östermalm/Stockholm och de som höll föreläsningar var följande:

  • Johan Åberg, Norweb
  • Buy.at om Platform-A Affiliate
  • Rickard Vikström, Gränslösa System
  • Peter Svanborg, Karriär & Livsutveckling i Sverige AB
  • Simon Sundén, Iconvert

Och vill du läsa mer ingående vad de talade om så rekommenderar jag att besöka Nikkes eller Jonnys blogg.

Här kommer lite bilder som jag tagit:

buy.at
Norrlänning + buy.at

Diverse deltagare
Diverse förvirrade deltagare 1
Diverse deltgare 2 + Nikke
Diverse deltagare 2 + Nikke Inc.
Mingel 1
Kaffemingel
Diverse deltagare 3
Diverse förvirrade deltagare 3
Diverse deltgare 4
Diverse åhörare 4
Simon Sundén
Simon Sundén aka Sökmotorsimon
Per Gustafsson aka Webmoney
Per Gustafsson aka Webmoney

Deltagarlistan såg ut enligt följande:

1. Per Gustafsson, Webmoney.se
2. Simon Sunden, Iconvert AB
3. Marcus Anzengruber, Constant AB
4. Rickard Vikström, GSYS
5. Johan Åberg, Norweb AB
6. Judith Wolst, Sid and Sally / KOMO
7. Stefan Persson, Guava Sweden AB
8. Jakob Svensson, Come & Stay
9. Christopher Knutsson, Travellink AB
10. Christian Rudolf, Mjukvara.se
11. Jonas Lejon, Bloggy.se (that’s me!)
12. Marcus Westberg, Svensk SEO
13. Daniel Ford, Guava Sweden AB
14. Andreas Bard, Dream Builders
15. Jakob Naredi, Dream Builders
16. Anders Granström, Lev livet nu
17. Mattias Nyberg, Westpeak AB
18. Martin Peterffy, Constant AB
19. David de Meijere, Ameibo
20. Carl-Gustav Öberg, Guava Sweden AB
21. Jonny Elofsson, Elmeta
22. Otto Ringborg, Klikki AB
23. Jesper Åström, Halvarsson & Halvarson
24. Nikke Lindqvist, Nikke inc.
25. Anton Malmberg, Antonmalmberg.se
26. Erik Nettelbrandt, Iconvert AB
27. Joakim Ståhl, FairLabs Interactive AB
28. Andreas Eriksson, FairLabs Interactive AB
29. Magnus Foss, FairLabs Interactive AB
30. Susanne Jarl, Susnet AB
31. Per Kinnander, Shopon.se
32. Sammi Ekdahl, Zanox
33. Anders Avelin, Firma Anders Avelin
34. Janne Oinonen, Firma under registrering
35. Mats Bergsten, Firma Mats Bergsten
36. Joel Falck, Firma Joel Falck
37. Viktor Grahn, 3on Reklambyrå & Webbyrå
38. Åke Bendel, Response Network and Media AB
39. Linus Norman, Iconvert AB
40. Erik Pettersson, cr3ate
41. Jonas Weibull, Svensk sökord sökmotoroptimering
42. Tomas Lannestedt, ProPrat
43. Asle Skarpengland, Findex AS
44. Staffan Alfven, Wisely
45. Mikael Lindström, Bozoka.com
46. Emanuel Hallklint, Järna Kommunikation
47. Lars Carlén, DRAMATRIX
48. Emil Karlsson, Commission Junction
49. Carl Aurell, Commission Junction
50. Viktor Sahlstedt, WGP
51. Tobias Gillberg, WGP
52. Jonas Orvarsson, WGP
53. Matteo Monari, WGP
54. Björn Michels, WGP
55. Jonas Nordström, Allers Förlag, Nya medier
56. Magnus Bråth, Pineberry
57. Michael Wahlgren,Pineberry
58. Johanna Wester, Pineberry
59. David Nilsson, Iprospect
60. Ulrika Rudqvist, Good Old
61. Fredrik Edling, Good Old
62. Erick Starck, Reachcards
63. Berner Setterwall, Campanja HB
64. Markus Jansson, Bluebuck AB
65. Thomas Bjärhov, Bluebuck AB
66. Andreas Karlsson, Indiebytes
67. Ruth Linder, Bluerange Technologies AB
68. Alexander Antonov, Getupdated
69. Oskar Gräsman, Techtigo
70. Nicolai Wadström, GlocalReach/CommunityHeaven mfl.
71. Daniel Britz, Eniro
72. Jonas Karlsson, Push Forward
73. Niklas Olsson, Webpal.se
74. Martin Sjögren, Wisely
75. David Flingdal, Whalder Media Group
76. Paul Matar, Smart Vision
77. Ryan O’Leary , AmericanInSweden.com
78. Peter Danulf, Norweb AB
79. Elias Ljunggren, CIK2008
80. Fredrik Bruno, CIK2008

Andra som bloggat om träffen (förutom Nikke och Jonny):

Jag har även tidigare skrivit om förra SEO-Forum träffen: