Etikettarkiv: optimera

Optimera webben

.SE bjuder på ett mycket intressant seminarium:

Vi uppmanar härmed alla webbutvecklare att komma till Birger Jarl den 31 maj 2010. Tillsammans med er vill vi nämligen skapa ett bättre och snabbare Internet. Vi har samlat ett helt fantastiskt crew med talare på plats som kommer ta upp och lära er massor om optimering utifrån att mäta, ladda och testa.

Vad sägs om mätningar från Hälsoläget, lasttestning och WordPress-optimering, populära verktyg, Front-end, Back-end, snabbare transportlager, TCP & Prestanda, HTTP, prestandaskillnader mellan webbläsare, libCURL, SPDY/websocket, skalbarhet i molnet, gränssnittsoptimering, HTML, CSS, Javascript, hur man bygger en skalbar tjänst/lösning, Javascriptoptimering laddtid & exekveringstid, Squid och andra cachelösningar för att nämna några saker.

Mer info och anmälan: internetdagarna.se/pages/seminarier/optimera-sthlm

Fördubbla dina Google Adsense intäkter

När jag skapar nya webbsajter så brukar jag inte fundera så mycket på annonsering utan brukar sporadiskt lägga upp Google Adsense lite här och var när jag har tid över. En av mina sajter har dock börjat att få fler och fler besökare så jag tänkte att nu är det dags att ta tag och se över om jag kan förbättra CTR (antalet besökare som klickar på banners/annonser, mäts i procent och kallas ibland även för konvertering).

Innan jag började detta experiment så låg min CTR på cirka 1% vilket är lite lågt och när jag var klar med testerna så ligger nu min CTR på över 2% vilket dubblar mina intäkter från Google Adsense.

Så, hur gör man då? Jo det finns ett antal saker du bör tänka på; till och börja med och det finns inte direkt någon gyllene regler som gäller just din webbsajt så därför så måste du testa dig fram.

Hur testar man sig fram undrar du kanske? Jo jag gjorde helt enkelt så att jag ändrade en liten bit i taget, en bit varje dag och tittade huruvida dessa förändringar gav mer eller mindre CTR (observera att du bör ha minst 3000-4000 exponeringar för varje test).

Dessa testningar brukar även kallas split a/b test och det kan hittas en hel del på Google om detta. En annan sak värt och nämna är att du bör använda Adsense-kanaler för att beskriva alla dina annonser för att få bättre spårbarhet, mina heter exempelvis:

  • foobar.com topleft large image rectange

Nu när du vet hur du gör tester fram och tillbaka så bör du även tänka på detta:

  • Vilken typ av annons konverterar bäst för dig? Bild eller text?
  • Vilket annonsformat? Stor rektangel, banner (728×90) osv..
  • Höger eller vänsterjustering?
  • Färg som matchar övriga sajten eller utstickande? Här ger oftast färger som matchar din övriga sajt bättre konvertering. Läs mer om färger här
  • Viktigaste av allt är så klart var annonsen ligger på din sida, har du en blogg exempelvis så gissar jag på att den banner som ger flest klick är ”large image rectangle” direkt mellan rubriken och inlägget. Se exempelvis hur Marcus Westberg har placeringen. Testa att flytta runt!
  • Försök att använda maxantalet annonser (tre) och använd olika kanaler för samtliga för spårbarhet

Finns även en till intressant sak att tänka på: Adsense försöker att optimera annonserna utifrån din webbsidas innehåll men lyckas inte alltid. Så det du kan göra för att underlätta för Adsense är att berätta vad på din sida som är relevant och vad som inte är det genom att använda ”section targeting”.

Har du en blogg så är det troligtvis inläggen som är relevanta och då bör dessa taggas enligt följande:

<!– google_ad_section_start –>

inlägget

<!– google_ad_section_end –>

Och sidfot, menyer etc som kanske inte är relevant kan ignoreras enligt följande taggar:

<!– google_ad_section_start(weight=ignore) –>

Sidfot på blogg

<!– google_ad_section_end –>

Finns även ett WordPress-plugin för detta: maxpower.ca/wordpress-plugin-target-adsense/2006/11/15/

Vidare läsning:

Gratis affärsidé: Webbtjänst som optimerar din databas

Många programmerare eller administratörer stöter förr eller senare problem med sin databas då denna blir överbelastad av en eller annan anledning.

Vad denna överbelastning kan bero på finns det många svar på (några har jag skrivit om tidigare). Men vad jag tror skulle behövas är en tjänst som man kan använda över webben som ansluter till en MySQL/Postgres-databas och kan ställa ett antal SQL-frågor, analysera tabeller samt monitorera SQL-frågor under några dagar för att sedan ge ett kvalificerat svar (rapport) på hur man kan optimera sin databas.

Nu har jag ju inte lagt ner så mycket efterforskningar för att se om det finns en sådan tjänst. Förmodligen finns det program som man kan använda i dagsläget för att optimera sin databas men inget som inte kräver installation och fungerar över Internet.