Alfred Ruth (som också kommer från Luleå) jobbade tidigare på bl.a InternetWorld men jobbar sedan några månader tillbaka på det nya företaget Videoplaza som levererar en ny typ av reklam för onlinevideo. De har nu fått sin första kund som är Kanal5 och skriver i sitt pressmeddelande:
”Tester från YouTube/Google visar att overlays får 10 gånger fler klick jämfört med
traditionella banners. Samma tester visar att 7 av 10 användare överger en video då
preroll-annonsering visas. Motsvarande siffra för overlays är 1 av 10.
Webb-tv-tittandet har under det senaste året exploderat, tittartiden har ökat från 7 till 15
min/dag (källa MMS). Men lönsamheten har inte följt med. Dagens annonsformat med
reklamfilmer innan programmen kan upplevas påträngande och drar inte nytta av det nya
mediets möjligheter. Det begränsar antalet reklamplatser och därmed lönsamheten.”
Alfred medverkar även idag på What’s Next podcast.
Fler bloggar som skriver om Videoplaza hittar du på http://videoplaza.bloggz.se