Etikettarkiv: entreprenör

Vad driver dig som entreprenör?

Detta inlägg publicerades den 17’de September på Emerging101.com där jag gästbloggar:Emerging101_logo

Vad driver dig som entreprenör?

Att alla människor är olika är något som vi får lära oss i ett relativt tidigt stadium i livet. Detta resulterar i en härlig mångfald där alla väljer att prioritera olika delar i sitt liv. Entreprenör är inget yrkesval utan något som blir ett naturlig väg utifrån ditt eget agerande. Jag har alltid haft svårt att sitta still som mina lärare i skolan uttryckte det och fann datorer som ett bra hjälpmedel att konstant få stimulans för min kreativitet och nyfikenhet.

När jag blev äldre och skaffade mig ett vanligt jobb så tog det några år innan jag insåg att jag inte passar att utföra något som helst slags monotont arbete som skulle upprepa sig en enda gång så därför sökte jag mig till arbetsplatser som innebar problemlösning. Efter ett tag så blev mitt behov av skapande och nyfikenhet så pass stort att jag även funderade på om jag inte kunde börja tjäna pengar på min kunskap annat än ett vanligt nio till fem-jobb.

Jag började sakta men säkert utveckla tjänster på webben som jag trodde att människor behövde och sakta så blev tjänsterna fler och fler och användarskaran ökade och där någonstans så började jag känna att jag kunde bidra med något som människor uppskattade.

Nu har jag kommit till det stadium att jag utvecklar det jag tycker kul och således tillfredsställer mina behov av skapande, nyfikenhet och kreativitet samtidigt som jag tjänar pengar på detta och ser att människor uppskattar och gillar det jag skapar.

Jag heter Jonas Lejon och det är detta som driver mig som entreprenör. Vad driver dig?

Vad utmärker en framgångsrik entreprenör?

SCB släppte nyligen en undersökning på 104 sidor om vad som utmärker en framgångsrik entreprenör:

Förord

SCB presenterar i denna rapport data över Vad utmärker en framgångsrik
entreprenör? för näringslivet. I rapporten redovisas statistik över de faktorer
som utmärker ett framgångsrikt företag. Undersökningen har genomförts
inom ramen för ett utvecklingsprojekt hos EU:s statistikbyrå Eurostat.
Sammanlagt deltog 14 länder i projekt. Syftet med denna rapport är att
beskriva faktorer som utmärker framgångsrika företag och tillväxt av
nystartade företag. Särskild vikt läggs vid motivationsfaktorerna för att
starta ett företag, hinder och risker under företagets första år, den
nuvarande situationen för företaget och företagets framtida planer.
Statistiska centralbyrån i april 2008
Lars Melin

Läs rapporten här.

Startup Events

Kan tyvärr inte närvara ikväll på Facebook Developer Garage Stockholm då lillen tar en hel del tid. Dock så kan jag tipsa om några ”startup”-event framöver som kan vara intressanta som jag eventuellt ska åka på om tid finnes:

Och du! Glöm inte att gå med i det nya forumet Swedish StartupsNing som Mattias Swenson/Bloggkoll skapat.

Undrar du vad OpenCoffee Club är för något? Se här.

Excitera anordnar entreprenörkväll på WTC

På bloggen Disruptive.nutipsas det om att den ideella entreprenörskapsföreningen Excitera vid KTH anordnar en talarkväll med ett gäng intressant personer:

”Studentnätverket Excitera Enterprise Forum inbjuder studenter, entreprenörer och näringslivet till en inspirerande talarkväll med tema entreprenörskap och Internet. Kvällen bjuder på spännande föredrag där några av Sveriges hetaste entreprenörer delar med sig av sina erfarenheter, ger tips och råd samt berättar vad som driver dem i sitt entreprenörskap.

Evenemanget är helt gratis och antalet platser är begränsat, så anmäl dig nu !”

De tre talarna för kvällen är: Mattias Mischke, VD Stardoll. Patrik Hedelin, en av gundarna till Boo.com samt Stina Ehrensvärd, startat bl.a Cypak.

Läs mer här.

Min väg från idé till färdig webbplats

Vägen från det att en idé föds tills det att webbplatsen är klar kan se ut på lite olika sätt. På ungefär följande sätt ser det ut för mig:

Steg 1 – Idéfas

Denna idé till webbsajt kan komma på olika sätt men oftast så sker det genom att jag klurar på domännamn som skulle vara intressanta eller det vanligaste är att jag får en idé hur jag kan göra om någon befintlig idé på ett mer innovativt eller annorlunda sätt. Många gånger så har jag även kommit på bra idéer och köpt domännamn och sedan glömt bort själva ideén så brukar kolla igenom min domänportfolio ibland för att friska upp minnet.

Så här kan de se ut när jag spånar:

Idé: Svensk tjänst för att mikroblogga. Kan det fungera i Sverige, troligtvis. Utveckling som måste göras, troligtvis mer än en månad. Eventuella intäktsmodeller? Domän?

Och på detta sätt spånar jag vidare, bra att fråga sig själv är om man vill satsa på den svenska marknaden eller internationellt.

Ordspråket ”Thinking outside the box” är en bra ledning.

Steg 2 – Förutsättningar och tidsuppskattning

Jag undersöker huruvida denna idé går att utföra eller ej på skälig tid, och för mig är detta under två månader från idé till något som fungerar någorlunda. Och i denna fas brukar någon typ av proof-of-concept kod finnas. Observera att detta är tid som jag lägger ner på min fritid och hur mycket fritid jag har har är rätt svårt att uppskatta.

Steg 3 – Implementation

I denna fas försöker jag få upp en lätt webbsida och där mycket fungerar men kanske utan grafik. Eller enbart att det finns information i en databas som jag avser att bygga ett webbgränssnitt till. Kanske så att 70% av koden finns klar i denna fas.

Steg 4 – Test

Sajten ligger uppe under en till två veckor där jag själv testar sajten och låter kompisar testa tjänsten för att komma med synpunkter och en hel del buggar brukar fixas. En hel del funktioner brukar också läggas till i denna fas. XHTML validering samt SEO-arbete görs även i denna testfas.


Som det ser ut nu så har jag 4-5 idéer som jag avser att sjösätta under detta år. Jag kommer främst att fokusera på den internationella marknaden men några svenska sajter kommer det också att bli.En sak som jag har problem med är att försöka vara fokuserad på ett och samma projekt under fler veckor, men med max någon dags kodande på andra projekt så brukar det gå att fokusera på ett projekt. Jag försöker även skapa webbsajter som inte kräver så mycket underhåll så att jag kan fokusera på utveckling av nya projekt istället.

SIME Innovation Day 2008

Imorgon Torsdag går SIME Innovation day av stapeln i Stockholm. Enbart inbjudna företag får komma och visa upp sig för företag såsom Google, Ericsson och Telenor.

Några av de som kommer att deltaga är Lifestrea.ms, BloggKoll samt Daniel Bergstrom och Fredric Gergsson med deras idé Shayoli. Löpande blogg-rapportering står Disruptive för som presenterar Moyume.