Etikettarkiv: bloggy

Bloggy tackar för sig

bloggy-logo8-small

Uppdatering: En intressant sak som kan vara värt att nämna i sammanhanget är att Bloggy hade mer svenska användare än Twitter när det begav sig.

Det är nu 7 år sedan som jag skapade Bloggy eftersom Google köpte upp (och la ner..) Jaiku. Twitter fanns, men var en tjänst som låg långt efter både Pownce och Jaiku. Jag skapade Bloggy under några månaders intensiv kväll/nattprogrammering.

Så här såg det första mailet jag skickade ut till en privat e-postlista för att erhålla lite feedback den 15:de September 2008:

De senaste halvåret så har jag lagt mer eller mindre allt krut på ett enda projekt som går under namnet Bloggy.se som är en mikroblogg-plattform, och nu skulle jag behöva lite hjälp med att testa och hitta buggar och så klart få lite input på bra/dåliga saker innan det är dags för en publik beta.

Bloggy har nu strax över 90k användare och har en internationell systersajt med 9 språk på Cuzo.com. Det har varit många roliga minnen och många sömnlösa nätter och tidiga morgnar med buggfixar (alltid mot livesystem). Totalt finns 12 625 120 inlägg i bloggys databas (automatiska, manuella etc).

Intressanta blogginlägg som jag skrivit på vägen:

Avslutar med en bild som var vanligt förekommande under vissa perioder:

jaiku

Min mentor: Carina Wigholm

Carina WigholmCarina Wigholm träffade jag första gången 2008 då jag gick ett program för nyföretagare. Då var Carina en av affärscoacherna som stöttade mig i frågor om bl.a. Bloggy. Nu träffas jag och Carina lite då och då och jag får hjälp med frågor om hur mitt entreprenörskap samt företag kan utvecklas.

Annars när hon inte hjälper mig så jobbar hon i ett par bolagsstyrelser, hjälper företag med affärsutvecklingsuppdrag, går in och driver strategiprocesser och hjälper till vid upphandlingar av IT- och webbprojekt. Carina driver även styrelsenätverket Boarding For Success tillsammans med en arbetande styrelse.

Jag rekommenderar alla som är entreprenörer eller egna företagare att ha en mentor eller rådgivare som du kan vända dig till med frågor. Att med externa ögon få råd är otroligt bra eller att bara bolla idéer med någon annan.

Frågor till Microsoft

CC Bild av Robert Scoble http://www.flickr.com/photos/scobleizer/2264763977/Snart bär det över pölen till Redmond och Microsoft så varför inte ta tillfället i akt och fråga några relevanta frågor till Microsoft. Inte för att ställa dem mot väggen utan för att höra deras tankar och hur de som jobbar på Microsoft tänker i olika frågor.

Här är några frågor som jag tänkte ställa, kommer du på några andra bra frågor?

1. Vad gör Microsoft när det gäller öppen myndighetsdata? Jag vet exempelvis att Daniel Akenine brukar föreläsa om öppen data samt att Windows Azure Marketplace DataMarket har en del öppen data.

2. Sociala operativsystem, är det framtiden? Och framförallt, vad är ett socialt operativsystem? Se tråd på Bloggy eller Fredrik Wass blogg.

3. Skadlig kod har ju alltid varit en pina för Microsoft som nu även börjar att drabba Apple. Vad för säkerhetsmekanismer kommer att följa med i Windows i framtiden? Kommer exempelvis EMET att integreras?

4. Vad för projekt pågår där Microsoft tänker utanför boxen? Ja, att bjuda in oss är ju en sådan sak. Kinect kanske en annan.

5. Vad gör Microsoft för att uppmuntra entreprenörskap i Sverige? Vad händer inom BizSpark? Disruptive.nu bloggade om BizSpark 2009.

Förhoppningen är så klart att jag även kommer att återkomma med svar på dessa frågor.

Många kontaktar mig

När man som jag har runt 30-40 miljoner webbsidor publicerade med information såsom gator, domäner, mikrobloggar, bloggar och myndighetstransaktioner så kontaktas jag av en hel del människor som av en eller annan anledning fått sitt företagsnamn, namn eller delar av sitt namn publicerat på någon av sidorna, eller hamnar på en av mina webbsidor av misstag genom Google.

Kontaktvägen kan vara olika och oftast sker det genom de kontaktsidor som jag upprättat men ibland så ringer det även folk, skickar E-post eller snigelpost. Inställningen brukar vara olika, ibland hotfull och aggresiv men för det mesta så är den vänlig. Jag försöker så klart i största mån informera om varför uppgifterna är publicerade och radera dem.

Annat intressant att läsa om detta ämne finnes hos Reco-bloggen, och att gömma sig bakom en fasad är dock det sista jag vill göra.

Hur jag misslyckades att bli uppköpt av Schibsted

Att dela med sig av sina misslyckanden är något som är bra och något som jag tror leder till att fler gör mindre misstag, som Jonas Hombert sa: ”Mitt mål är att bara fatta en tredjedel felaktiga beslut.” så med inspiration av Tore Friskopp och denna läsvärda historia så tänkte jag berätta om något som inträffade för några år sedan.

Historien började med att jag via en bekants bekant kom i kontakt med en affärsängel som var intresserad av att investera kompetens och pengar i Bloggy, vi höll workshops, möten osv och allt verkade lovande. Investeraren var även intresserad av att ta med andra för att syndikera investeringen och detta var en process som drog ut på tiden.

Under tiden så kontaktade Schibsted mig och var intresserade av att förvärva stora andelar vilket jag inte riktigt var intresserad av just då för att jag var i dialog med investerare där rörelsefriheten var större. Tyvärr så ville en av de större internationella investerarna inte vara med i syndikeringen  och då hade viktig tid gått förlorad och investeringen blev aldrig av.

Tidningsbranchen hade gått in i en besparingsperiod och det gjorde att Schibsted inte längre var intresserade av en affär. Detta var en intressant och lärorik period och har gett mig bättre koll på hur finansiering och riskkapital fungerar. Så här i efterhand så inser jag att jag skulle ha nappat på Schibsteds erbjudande direkt.

Uppdatering: Måste så klart ock länka till Christian Rudolfs inlägg om hur ett pentroll kostade honom 200 000 kr.

Stödjer du IPv6?

Med tillstånd från Kurt-Erik Lindqvist så återpublicerar jag hans brev till ISOC-SE mailinglistan:

Som kanske all vet är tiden vi har kvar innan IANA får slut på IPv4 adresser (vilket inte är det samma som att det är slut på IPv4 adresser – om någon inte förstår skilnanden men är intresserade kan vi ta det off-list) ngn gång mellan nu och våren 2011. Det betyder att vi inom en nära framtid har ett teknik skifte framför oss – att gå över till IPv6. ISOC internationellt har ju jobbat en del med detta, även om det kanske till viss del är perifert till vad ISOC gör, då undeliggande teknik egentligen inte är något slutanvändare skall behöva känna till.

Även om himlen inte faller (the sky is falling) eller att vi står inför ett Y2K problem, så är det ändå ganska hög tid att faktiskt göra något för att IPv6 skall användas. Efter en vecka på IETF börjar det bli väldigt klart att de som har förberett sig och jobbat med IPv6 har en klar fördel affärsmässigt framför de som inte har gjort det och nu desperat försöker komma i kapp (jag kan prata mer om affärsmodeller om ngn är intresserad privat). Nåväl, jag tyckte det vore dags att samla lite information om IPv6 i Sverige, vad görs, vad kan jag som slutanvändare göra, etc så jag satte upp Wikin http://www.ipv6wiki.nu. Gör gärna stegen för att få tillgång till IPv6, fråga om det från er ISP, fråga er interna IT avdelning, testa, lek, labba, lär – men framförallt, dela med er!

Kom ihåg, IPv6 is 96 more bits, no magic.

Och jag kan ju inte vara sämre själv, så sakta men säkert så stödjer fler och fler av mina tjänster IPv6 och först ut är Bloggy.

Screencast

Jag gillar verkligen korta och informationsrika screencasts eller kanske introduktionsvideo som det bör heta på svenska. Dessa bör återfinnas på webbtjänstens förstasida eller på annat sätt lätt åtkomliga.

Till Bloggy så fick jag hjälp av Björn Falkevik att göra en trevlig screencast som återfinns på Bloggy.se och lärde mig då att en bra mikrofon är A och O vid inspelning av video ”Hör man inte vad dom säger så skiter man i att titta!”.

Jag har nu beställt en LOGITECH QUICKCAM PRO 9000 BUSINESS webbkamera som filmar i HD samt en OLYMPUS ME-15 SLIPSMIKROFON (3,5 MM) som förhoppningsvis gör ett bra jobb. Om inte det skulle fungera så funderar jag även på att testa att koppla den filmkamera jag har sedan tidigare med en EasyCAP USB Video Capture Adapter.

Återkommer när jag lyckats att spela in min första video/screencast. För mer information se Björns blogg eller vad Joakim nyligen skrivit.

Update: Glömde att skriva att jag gärna mottager tips på Windows-program för att göra screencasts.

Översättningar

För några år sedan så byggde jag ett system till Bloggy på adressen translate.bloggy.se som gjorde det möjligt för vem som helst med ett Bloggy-konto att översätta till några fördefinerade språk. Det gick mycket väl och många var snälla och hjälpte att översätta till italienska, portugisiska, tyska, danska, franska och tyska.

Projektet låg dock på is och den enda versionen som lanserades var engelska och då under varumärket/domänen Cuzo.com. Åren gick och igår så tog jag äntligen tag i genereringen av språkfiler och efter några timmars hackande så finns nu Bloggy på 10 olika språk med hjälp av alla användare och lite Google Translate.

Min avsikt är att göra översättningssystemet till öppen källkod så vem som helst kan crowdsourca översättningen av sin webbplats.

Nu återstår bara att fixa alla buggar såsom att alla texter inte blir översatta samt att fundera på om det är tangentbordet eller IP-numret (geoip-lokalisering) som bör avgöra vilket språk som visas för användaren, vad anser du? Samt så måste det även bli möjligt att byta språk.

Bloggys framtid

Jag måste erkänna att Bloggy har fått för lite kärlek på sistone: Den internationella lanseringen har varit utdragen och seg, funktioner och buggar har inte åtgärdats i den takt jag anser vara rimlig.

Detta beror på flera saker, dels så känner jag att min ”entreprenörsdamp” får mig att fokusera på många andra projekt under tiden samt så har Facebook blivit så enormt stort. Bloggy växer dock sakta men säkert, här är lite statistik:

  • 1 887 366 inlägg totalt
  • 251 269 kommentarer
  • 205 388 inlägg via www
  • 27 190 sms
  • 8268 delade länkar
  • 4522 mms
  • 12226 användare
  • 1 313 759 via flöden såsom flickr, facebook, bloggar osv
  • 7 google pagerank
  • 10877 rader kod

Om du vet någon som är intresserad av att föra Bloggy vidare i 2010-talet (Bloggy har exempelvis stöd för geolokalisering) så hör gärna av dig.

Fyra tips för företag på Bloggy

Mikrobloggande är fortfarande ett mysterium för många företag. Jag har tänkt ut några tankar som jag tror är viktiga för att lyckas på Bloggy som företag! Idag har Bloggy över 10 000 svenska  användare som postar  antal inlägg varje dag. Även om det är en bit kvar till 9 miljoner så är majoriteten av användare på Bloggy webbsociala människor och det som postas på Bloggy, stannar inte på Bloggy.

Har du ännu inte kommit igång har jag skrivit en kom igång guide till Bloggy!

1. Snacka!
Sälj inte! Detta är inte ett tillfälle då du kränger dina produkter, tjänster, tankar eller vad du nu vill sälja. Snacka med människor istället. Bloggy är ett stort vardagsrum där människor umgås! Hoppar du in där och börjar sälja, kommer alla tycka att du är en udda filur och troligtvis ignorera dig. Om du istället går fram och snackar med någon, då bygger du en relation till den människan!

2. Lyssna mer än du snackar
Gud gav dig två öron och en mun. En ganska tydlig signal om att du skall lyssna mer än vad du pratar! Detta gäller på Bloggy också. Speciellt när du är ny där. Lyssna och se vilka som kan vara intresserade och vad de vill prata om

3. Kommunikation pågår alltid på mottagarens villkor.
Det handlar alltså inte om dig. Lättaste sättet att hantera detta är faktiskt att vara hjälpsam. När du är en aktiv och bidragande del av samhället på Bloggy, kommer människor också börja hjälpa dig. Du måste börja ge, innan du kan få! Så var hjälpsam,posta intressanta men relevanta länkar, svara på frågor, hänvisa eller sammanför människor.

4.Var en människa, inte en juridisk person.
Du representerar ditt företag men det utesluter inte din mänskliga röst eller att det inte kan finnas bilder på dig. Människor gillar andra människor i mycket större utsträckning än vad de gillar företag.

Mikrobloggande är en lika stor historisk chans för företagen som för människorna. Så sparka igång ett Bloggykonto nu!

Detta inlägg skrevs av Christian Rudolf som vanligtvis bloggar på Disruptive.nu