Snabbare webbsidor

Via Firefox i debuggläge så gjorde jag en liten snabb titt på hur många anrop som görs från några populära sidor i Sverige. Med anrop menas bilder som laddas in, css, javascript osv.

  • www.expressen.se 328
  • www.aftonbladet.se 261
  • www.dn.se 195
  • www.hd.se 159
  • www.msn.se 152
  • www.di.se 135
  • www.bilddagboken.se 79
  • www.hitta.se 30
  • www.google.se 7

Tittar man lite närmare på Aftonbladet.se så gör din webbläsare anrop till dessa ställen:

  • ad-dc2.adtech.de
  • ad.dc2.adtech.de
  • adsby.webtraffic.se
  • adserver.adtech.de
  • adtech.panthercustomer.com
  • aka-cdn-ns.adtech.de
  • dd.connextra.com
  • ff.connextra.com
  • gfx.aftonbladet-cdn.se
  • gfx.aftonbladet.se
  • gfx.e24-cdn.se
  • img.aftonbladet.se
  • js.revsci.net
  • metrics.aftonbladet.se
  • panel.research-int.se
  • pix04.revsci.net
  • quickspot.adicate.com
  • sifomedia.aftonbladet.se
  • vader.aftonbladet.se
  • wwwapp.aftonbladet.se
  • wwwc.aftonbladet.se
  • yui.yahooapis.com
  • zone15.adicate.com

Det innebär att du måste göra DNS-uppslag, TCP-koppel osv mot varje enskilt ställe i listan ovanför. Tur nog så används det minst 3 olika CDN ;)

4 reaktioner på ”Snabbare webbsidor

  1. Det här är sjukt intressant och öppnar verkligen upp för diskussioner om streaming av innehåll och kanske AdBlock som ett snabbhetsverktyg över annonsblockeringsverktyg.

    Jag menar, att köra AdBlock på aftonbladet.se snabbar ju upp sajten nåt så fruktansvärt mycket att man kan motivera användandet bara ur den aspekten. Själv skulle jag inte ha nåt emot reklamen alls, men när sajten går SÅ mycket snabbare utan annonser blir det en no-brainer att välja AdBlock istället.

    Här måste nog de stora sajterna tänka till och börja fundera på hur de ska kunna få in annonser i framtiden när ALLA blockerar annonsnätverkens servrar.

    /M;
    .-= Måns Jonasson senaste inlägg blog ..Permanenta länkar – vad är det? =-.

  2. @Måns: Jo Aftonbladet bör ju se till att information hålls så mycket som möjligt på http://www.aftonbladet.se. Nu är det ju nästan pinsamt. Visst man kan ju alltid skylla på annonsörerna att de inte vet vad de gör men Aftonbladet bör ju kunna ställa lite krav

  3. Håkan Dahlström: Ja det lustiga med hela historien är också (tror jag) är att det är tonvis med kedjekopplade javascript som leverantörerna av reklam använder

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *