Hur jag misslyckades att bli uppköpt av Schibsted

Att dela med sig av sina misslyckanden är något som är bra och något som jag tror leder till att fler gör mindre misstag, som Jonas Hombert sa: ”Mitt mål är att bara fatta en tredjedel felaktiga beslut.” så med inspiration av Tore Friskopp och denna läsvärda historia så tänkte jag berätta om något som inträffade för några år sedan.

Historien började med att jag via en bekants bekant kom i kontakt med en affärsängel som var intresserad av att investera kompetens och pengar i Bloggy, vi höll workshops, möten osv och allt verkade lovande. Investeraren var även intresserad av att ta med andra för att syndikera investeringen och detta var en process som drog ut på tiden.

Under tiden så kontaktade Schibsted mig och var intresserade av att förvärva stora andelar vilket jag inte riktigt var intresserad av just då för att jag var i dialog med investerare där rörelsefriheten var större. Tyvärr så ville en av de större internationella investerarna inte vara med i syndikeringen  och då hade viktig tid gått förlorad och investeringen blev aldrig av.

Tidningsbranchen hade gått in i en besparingsperiod och det gjorde att Schibsted inte längre var intresserade av en affär. Detta var en intressant och lärorik period och har gett mig bättre koll på hur finansiering och riskkapital fungerar. Så här i efterhand så inser jag att jag skulle ha nappat på Schibsteds erbjudande direkt.

Uppdatering: Måste så klart ock länka till Christian Rudolfs inlägg om hur ett pentroll kostade honom 200 000 kr.

10 reaktioner på ”Hur jag misslyckades att bli uppköpt av Schibsted

  1. Strongt att dela med sig, riktigt intressant läsning med!

    Vad är status på bloggy nu? Utvecklas det vidare?

    Vänligen,
    Fredrik Näs

  2. Misslyckaden ger mer erfarenhet, utan dessa är det svårt att lära sig allt! Och det är så klart man ska dela med sig!

    Jens of Sweden, omsatte nära 100 MSEK första året och nära kvarts miljard under sina alla 3 år helt utan riskkapital – tyvärr givet det i stöpet av många anledningar. Det ger mig erfarenhet och inte bitterhet, jag var trots allt 23 år gammal när det grundandes och saknade tillräcklig erfarenhet för att driva ett bolag i sådan tillväxt.

    Lycka till med alla dina satsningar !

  3. Ja, verkligen intressant läsning!

    Det är lätt att vara efterklok men det är självklart bättre att lära sig av sina misstag, analysera varför det blev som det blev och ta vara på den erfarenheten man får..

    Att vara bitter och kanske ångra sig över hur man spelade sina kort blir man inte smartare av. :-)

  4. Intressant inlägg!
    Man får se till att ta till vara på sina misstag, lära sig av dom och använda det i framtiden. Bara att kämpa vidare!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *