Bonnier Accelerator

Var just och lyssnade på Bonnier föreläsa om Bonnier Accelerator på deras fina huvudkontor beläget på Kungsgatan i Stockholm.

Bonnier Accelerator är en del av D2D vilket står för Decide to Develop som är ett program som riktar sig till digitala talanger inom och utom företaget, långsiktigt. Och från och med i dag så går det att ansöka om att vara med i deras inkubator.

Föreläste gjorde bl.a:

  • Ulrika Saxon som är VD för företaget Bonnier Growth Media.
  • Adrian Swartz berättade om resan som Cruitway (tidigare Studentlänken) gjorde då de blev antagna till första och förra omgången av Bonnier Accelerator.
  • Tyler Crowley berättade om hur man pitchar och når ut med sin idé bland mängden av ansökningar.

Vad är Bonnier Accelerator?

Det är ett tre månaders program då Bonnier hjälper till att stötta en idé och framförallt en produkt eller företag som redan finns på marknaden. De berättade att vid förra omgången så stöttade de även enbart idéer men inget som de avser att göra igen.

Bonnier kräver inget delägarskap och stöttar med lön samt kontorsplats på huvudkontoret under tre månader. För bra för att vara sant? Ansöker gör du genom att fylla i ett formulär där du ska skicka in en video där du pitchar din idé senast 2:a Maj 2014.

Du får även tillgång till samt hjälp att nyttja Bonniers nätverk med otroligt många företag och varumärken.

Så pitchar du din Startup

Tyler berättade mycket bra ur du lyckas med din pitch. Han har över 7 års erfarenhet av att lära ut bra pitch-tekniker från bl.a. Launch-konferensen som han anordnar tillsammans med Jason Calacanis.

Följande saker är bra att fokusera på när du ska leverera en bra pitch:

  • Försök att förmedla en känsla och lägg krutet på den första minuten. För du tävlar mot Facebook, E-post och allt annat som publiken har i sina telefoner/laptops.
  • Du förmedlar en känsla lättast genom att bygga upp en bra story med drama. Skriv ner din berättelse och använder en karaktär, som inte är dig själv.
  • När du berättar din story så märks det om du övat in den från en skriven text.
  • Om din tjänst är i form av att du skriver in något som de flesta webbtjänsterna är, dvs input -> output så ska output vara 100x mer än vad du skriver in.
  • Berätta vilket problem du löser och blanda gärna in känslor såsom hat, kärlek eller andra saker som fäster människor
  • Använd ej svåra nummer såsom att: Vi når ut till 543000 singel-mammor. Använd i stället: Vi når ut till 1/5 av Sveriges alla singel-mammor.
  • Om du presenterar en berättelse så fokuserar människors hjärnor på att lyssna på historien istället för att hitta brister eller fel på din produkt
  • Ingen bryr sig om vem du är eller vilken skola du har gått i, skippa det
  • Istället för att säga ”Med denna tjänst så kommer du att kunna.. ” så säger du ”Med X så kan du” dvs försök att använda tjänstens ord så ofta du kan så den sätter sig samt så undvik vaga ord såsom kommer, kanske, kunde.

Wow fick nog nästan med allt i Tylers presentation. Många bra godbitar där, men glöm framförallt inte att läsa på innan vem du presenterar för. Exempelvis: Vilka portföljbolag har de sedan tidigare?

Vilka är dina bästa pitch-tips? Skriv en kommentar nedan.

Bonnier Tyler

7 reaktioner på ”Bonnier Accelerator

  1. Bra post! Håller med om allt, utom ”Ingen bryr sig om vem du är”. Track record ären nyckelfaktor tycker jag. Och då menar jag både succéer och misslyckanden. Ofta viktigare än affärsidén, den kommer iallafall alltid att pivoteras under resans gång.
    Men vilken utbildning man har är helt ointressant.

  2. Många tjänster har ett formulär där du ska mata in 100 olika prylar. Han menar att du enbart ska fylla i din E-post så ska allt sedan hända automatiskt i bakgrunden.

  3. Absolut Henrik. Kan vara så att jag missuppfattade det han sa, men jag tycker mig se många som berättar vilka skolor de har gått och vilka utbildningar de har läst. Vilket helt korrekt inte känns så relevant vid en pitch. Sen är det så klart viktigt att kolla på dessa bitar såsom ditt track record i det stora hela, men inte när du har 60 sekunder på dig.

    Inleder du din pitch med ”I’m the guy that created Twitter” så får du nog rätt stor genomslagskraft :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *