Algoritmer, Facebook och f8

I torsdags kväll så hängde jag hemma hos Tripbirds med bl.a. Improove och Readmill och  tittade på när Mark Zuckerberg körde sitt keynote och berättade om nya fräsiga funktioner i Facebook. En en av de saker som slog mig gällande de utannonserade förändringarna är just algoritmer och dess betydelse som ökar markant.

Inom SEO-branschen har man länge försökt att förstå hur Googles rankningsalgoritmer fungerar men nu när Facebook spelar en allt större roll i våra dagliga beslut vid köp så kommer även fler att försöka sig på att lista ut hur Facebooks algoritmer fungerar. Du kanske spontant tänker: Men det handlar ju om vad mina vänner rekommenderar och gör? Och i sin grundform handlar det om just det. Men algoritmerna kommer att ranka, gruppera och sortera just det som vi gör.

Att en av mina vänner tittat på filmen Hackers kanske inte gör att jag kommer att uppmärksamma händelsen men att tre personer just tittade på filmen gör att den händelsen får ett större utrymme i mitt flöde eller på den specifika sidan för det verbet ”watching”. Men som alltid så kommer det finnas utrymme för manuella eller automatisk viktning av algoritmerna till den som betalar bäst?

Filterbubblan blev plötsligen mycket större.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *