Omvärldsbevakning

Detta inlägg publicerades som ett gästinlägg på webmastern.se

Du kanske har bloggat några år eller skapat en webbtjänst som används flitigt och fler och fler börjar att blogga och skriva om din blogg.

Ett smart drag då är att övervaka sociala medier med hjälp av ett antal verktyg och sedan visa din uppskattning genom att exempelvis skriva ett blogginlägg om de bloggar/personer som bloggar om din blogg eller så rekommenderar jag att du kommenterar på bloggen i fråga och tackar för inlägget. Sen så skadar det ju inte heller att svara på någon eventuell fråga som också brukar dyka upp i blogginlägg.

Jag gör min omvärldsbevakning på följande sätt när det gäller bloggar:

  • Skapa en mapp i Google Reader som heter exempelvis ”Bevakningar utvbloggen.se
  • Gå in på Twingly.com och tryck på ”Advanced search”
  • Skriv in URL:en till din blogg under ”Return posts that link to the page or site” och tryck Search
  • Kopiera länken vid ”Subscribe to RSS”
  • Använd nu denna RSS-länk för att skapa en ny bevakning i Google Reader i den mapp som du skapat i steg 1.

Du kan även använda ungefär ovan förfarande för att övervaka varumärken eller produktnamn också. Samt så går det även att använda andra blogg-sökmotorer såsom bloggz.se och blogsearch.google.com.
Om du vill omvärldsbevaka i mikrobloggar såsom Bloggy och Twitter gör du enligt följande:

Hur gör du din omvärldsbevakning?

Uppdatering: Glömde att tipsa om Google Alerts som också är en bra tjänst för att hålla koll.

2 reaktioner på ”Omvärldsbevakning

  1. Hur gör twingly med djuplänkar. Vi får en del länkar direkt till våra inlägg, fångar den typ av Twingly-sökning du beskriver ovan även upp sådan inlänkning. Eller tar den bara med inlänkning till topp-adressen (www.emerging101.com)??

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>